'Onderwijsvernieuwing is hot. Iedereen heeft er ideeën over. Maar
luistert er ook iemand naar de leerling? 'School is één grote
miscommunicatie.'
Participeren
Wiggers zijn analyse lijkt op die van
Kinderombudsman Marc Dullaert. "Kinderen mogen hier wel eens een dagje
op excursie naar het Binnenhof, of online vragen stellen aan een
politicus. Maar mogelijkheden om serieus te participeren zijn om te
huilen", zei hij onlangs in deze krant. Dat moest anders, vond Wiggers. Daarom organiseerde hij onlangs met
collega's een evenement voor leerlingen van alle dertien scholen uit de
Quadraam scholengroep, waarbij het Liemers College is aangesloten. Elke
school vaardigde een team van leerlingen af dat een korte presentatie
hield over hoe volgens hen een ideale schooldag eruit ziet. Die dag werd
bovendien uitgeprobeerd. "Dan merk je meteen dat docenten luisteren, en
dat er iets gebeurt. Ze draaien geen les af, maar spelen in op de
vragen van leerlingen." De scholen spraken af dat ze met minimaal één
van de geopperde ideeën aan de slag gaan.
Wiggers is samen met
Frans Droog van het Wolfert Lyceum aanvoerder van de werkgroep
Leerlingen van United4Education. Dat initiatief wil het onderwijs van
binnenuit 'kantelen'. Eén manier om dat te doen is door leerlingen meer
te laten meepraten en -denken. Met een twintigtal collega's willen Droog
en Wiggers komend jaar initiatieven op scholen in kaart brengen waarbij
leerlingen meebeslissen over de invulling van het onderwijs, als
inspiratiebron voor docenten en schoolleiders.
Lees het artikel hier.