December 05, 2014

Tijd dat leerlingen iets te zeggen krijgen over hun lessen

'Onderwijsvernieuwing is hot. Iedereen heeft er ideeën over. Maar luistert er ook iemand naar de leerling? 'School is één grote miscommunicatie.' 
Participeren
Wiggers zijn analyse lijkt op die van Kinderombudsman Marc Dullaert. "Kinderen mogen hier wel eens een dagje op excursie naar het Binnenhof, of online vragen stellen aan een politicus. Maar mogelijkheden om serieus te participeren zijn om te huilen", zei hij onlangs in deze krant. Dat moest anders, vond Wiggers. Daarom organiseerde hij onlangs met collega's een evenement voor leerlingen van alle dertien scholen uit de Quadraam scholengroep, waarbij het Liemers College is aangesloten. Elke school vaardigde een team van leerlingen af dat een korte presentatie hield over hoe volgens hen een ideale schooldag eruit ziet. Die dag werd bovendien uitgeprobeerd. "Dan merk je meteen dat docenten luisteren, en dat er iets gebeurt. Ze draaien geen les af, maar spelen in op de vragen van leerlingen." De scholen spraken af dat ze met minimaal één van de geopperde ideeën aan de slag gaan.


Wiggers is samen met Frans Droog van het Wolfert Lyceum aanvoerder van de werkgroep Leerlingen van United4Education. Dat initiatief wil het onderwijs van binnenuit 'kantelen'. Eén manier om dat te doen is door leerlingen meer te laten meepraten en -denken. Met een twintigtal collega's willen Droog en Wiggers komend jaar initiatieven op scholen in kaart brengen waarbij leerlingen meebeslissen over de invulling van het onderwijs, als inspiratiebron voor docenten en schoolleiders.


Lees het artikel hier.